Aanpak

Onderwijsontwikkeling betekent ook aandacht hebben voor docentprofessionalisering, interne en externe communicatie, medezeggenschap,
MT & bestuur, marketing, werving, samenwerking met externe partijen en relatiebeheer.
Hier ontwikkelen we een passende aanpak voor.

Met een gestructureerde aanpak begeleid ik het ontwikkelen van onderwijskwaliteit en onderwijsverandering. Mijn methode bestaat uit zes iteratief te doorlopen fases, die de ruggengraat vormen van alles wat ik doe. Deze fases zijn flexibel en modulair inzetbaar, afhankelijk van de behoeften van jouw organisatie. Samen bepalen we welke aanpak het beste aansluit.

De zes fases:

  • Kunnen worden uitgevoerd met een klein ontwikkelteam of de gehele school
  • Focus op communicatie, draagvlak binnen de organisatie en betrokkenheid van stakeholders
  • Werkvormen en processen afgestemd op de groepsgrootte en context.
  • Mogelijkheid om stappen te versnellen, vertragen of over te slaan, afhankelijk van de behoefte.

Bedoeling

Bij alle ontwikkeling starten we altijd vanuit de bedoeling. Waarom doen we wat we doen? En waarom zouden we iets anders willen? Wat lossen we ermee op? Het is ontzettend belangrijk om vanuit deze houding doelgericht onderwijs op te bouwen.

Bestemming

Waar willen we naartoe? Wie willen we opleiden, en hoe willen we opleiden? Daarom is het van belang om doelgroepen, opleidingsprofiel, visie op opleiden en leeropbrengsten scherp in kaart te brengen.

Blauwdruk

We maken een blauwdruk van het beoogde onderwijs, afgestemd op de gekozen onderwijsaanpak. Hierin worden de beoogde leeropbrengsten, leeractiviteiten, leeromgeving en toetsactiviteiten op elkaar afgestemd en conceptueel uitgewerkt.

Verrijken

Het werkveld en de doelgroepen maken deel uit van het ontwikkelproces. In deze fase is het echter belangrijk om uitgebreide feedback van alle belanghebbenden te verzamelen voordat we de conceptuele blauwdruk verder uitwerken.

Verfijnen

Met de input van het werkveld en de doelgroepen verfijnen we de structuur en inhoud van de blauwdruk. We ontwikkelen de blauwdruk tot een compleet curriculum op zowel week- als dagniveau.

Verwezenlijken

Ontwikkeltrajecten zijn iteratief, met voortdurende aanpassingen. Het is belangrijk om het curriculum vroegtijdig te testen en in kleine stappen te beginnen, zodat ervaring wordt opgedaan. Tegelijkertijd werken we aan docentprofessionalisering om het curriculum effectief uit te voeren.

    Persoonsgegevens worden uitsluitend gebruikt voor het gevraagde contact.

    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.